lördag 4 juli 2020

Nu ska det väl bli bra i alla fall 🙂. Vi har så smått kört lite motion och skrittat uppför backar här hemma var annan och var tredje dag om vart annat i 2 månader nu för att även träna upp musklerna bak för hennes patellaupphakning. 
Vår veterinär Jenny Ennerdal var här för koll igen i onsdags efter hon drog ut mjölktänderna för en månad sen. Hon hittade då nya vassa tänder som kommit upp och gav sår på kinderna, hon rundade då ner dem. I samband med sederingen tog vi hit vår hovslagare Janne som fick sko om henne. Jag läste att om hästar har patellaupphakning så kan man sätta i en kil på bakskorna och korta ner tån. När jag var och köpte skor på travbanan i Örebro visade hovslagaren där att han svetsat dit färdiga kilar. Det var hur bra som helst, men jag frågade min man om han kunde fixa dem så de inte var så höga nu i början, tänkte så hon inte skulle få känningar av det. Så en svetsare vi känner hjälpte oss att få ner till hälften.
Janne fick på skorna, men några upphakningar blev det när höger bak skulle slås skor på. Jenny var kvar så hon tryckte till på knät så det la sig rätt igen 🙂.

Så igår tog vi Freja till banan och hon var som en helt annan häst, inge demonstration vid selning, men lite reaktion när jag satte på huvudlaget. Men jag tror hon sen kom på att det var inte obehagligt, har bytt bett från ett tredelat till ett rakt gummibett 🙂. När vi körde sen sprang hon så fint med stängd mun. Min man såg att hon breddade mer med bakbenen när hon sprang, man ser det även på filmen 🙂.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar