söndag 4 november 2018

Brunstiga Freja Rico

Ojojoj, undrar om Freja Rico kommer bete sig likadant som sin mor Säby jäntan när hon var brunstig 😯?
Jag var sen till stallet och fick mocka åt henne ståendes i stallgången. Efter mockningen började jag borsta henne. Jag borstar henne på samma sätt jämt och använder samma borstar. Sen i slutet tog jag fram en borste som jag inte brukar använda och stod samtidigt och pratade med en annan hästägare samtidigt. Jag blev lite ofokuserad där ett tag. Så helt plötsligt sparkade hon åt mig när jag var vid magen/ljumsken. Jag provade att stryka med handen där igen och hon skrek och sparkade. Jag sa ifrån men hon ville inte. Jag tänkte först att hon har ont men tänkte sen att hon ville in i boxen och äta efter en lång stund på stallgången. Sen på kvällen när jag skulle sova kom jag på att hon kunde ha pms,  och mycket riktigt, hon var brunstig såg jag dagen efter. Kändes skönt, en naturlig förklaring 😆. Hennes mamma Säby jäntan stod och slog med frambenen i hagen mot killarna vid brunst.

En tråkig sak hände igår, Frejas bästa kompis skadade sig i hagen. Hon har skurit sig på nåt som fanns i hagen, ett ca 15 cm långt och ca 5 cm brett. Som tur var gick det att sy, endast skinnet som åkte isär, inget annat som gick sönder. Men nu blir det först och främst boxvila i 10 dagar och antibiotika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar