fredag 12 april 2019

Kurs Relationsbaserad hästträning

I lördags var jag i Malmköping på kurs om Relationsbaserad hästträning. Vi var 8 deltagare, kul, men det var grunden så det visste jag redan, tränar ju Freja i det. Man belönar som med klickerträning med hundar. Det kan ju vara lite svårt när man kör, men jag märker att Freja lyssnar på rösten när man kör. I onsdags när vi hade kört provade vi att gå in i duschbåset, har provat förut att låta henne titta in bara, men då i onsdags gick hon in, och som belöning morötter. Det är jättebra. Idag efter körning fick hon beta runt stallområdet, sedan provade vi att gå in i transport igen. Idag var jag försiktig först, hade med gott hö. Först ville hon inte, men så gick jag bredvid henne och höll i grimman, gick upp på rampen en bit, backade och tog ett varv och så upp på rampen igen, backade en gång till, tog ett varv runt och så hade jag siktet in i transporten, lite säkrare hållning och så gick vi bara rakt in, yippie 😃😃. Freja är så duktig, sen fick hon stå och äta en stund 😍.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar