lördag 12 september 2020

Första backträningen

 Igår var vi med Freja och Kitty till Fornaboda för att köra ihop med två andra hästar.  Jag körde först 3 varv, eller 2 kan man väl säga, ihop med min man och Kitty och vår kompis Janne Hägg och hans "Klumpen", en tvåårig valack. Tredje varvet drog de ifrån mig och Freja, jag måste värma upp henne ordentligt innan hon kan springa i rent trav, beror nog på att hon är en "patellahäst", har läst mig till att dessa hästar måste värmas upp lite längre. Så är det just nu i varje fall innan hon lärt sig trava rent.  Själv hade jag stämt träff på banan med Linda Andersson med sin Cooper Sisu, vi skulle köra lite backträning ihop. 

När Linda kom ut på banan körde jag med henne ett varv till så hon fick värma upp Cooper. Sen åkte vi till backen, men där höll killarna på så vi fick vänta ett tag så vi körde tre varv på rakbanan, sen körde vi till backen och snurrade lite runt på gräsmattan medan vi väntade. 

Cooper fick köra först så Freja fick lite draghjälp, och jäklar vad hon travade, hon travade jättebra i backen, antar att det berodde på att hon blev mer fokuserad, det är ju skog hela vägen på sidorna. En jättefin backbana 😃. Vi körde fyra intervaller, och det var så kul att se Freja. Vi körde i 2.30-tempo.

Ska väl säga att Freja sprang och skrek hela tiden då hon inte fick vara med Kitty, hon blev lite ofokuserad ute på rakbanan och rundbanan då hon såg Kitty ibland, lilla gumman 😍.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar