torsdag 25 oktober 2018

Tömkörning med huva, lite montering i paddocken.

Idag satte jag på Freja en huva, gick ju inte så bra sist. Denna gång gick hon så fint i paddocken,  hon till och med gick slalom i hinderna som låg där mitt i. Tömkörde bara ca 10 min. Gick sedan tillbaka till stallet och tog av sele och det bettlösa huvudtaget, satte på Freja Rico en grimma, tog longeringslinan och gick ut i paddocken igen. Började longera henne, den första gången i paddocken, annars gör jag det i longeringshallen. Första vänstervarvet gick rätt bra, det gick fort, ville inte riktigt så det blev en del hopp och skutt, det ovanliga longeringsstället gjorde nog sitt till, sedan har jag märkt att hon gärna inte tycker man behöver göra en andra övning när man gjort en grej redan 😆. Lite protester är det kanske också. Andra varvet åt höger blev det nästan bara bakåtsparkar och skutt och galopp, ville inte riktigt vara med längre. Men jag höll på tills hon sprang fint ett helt varv. Sedan slutade vi, vi höll inte på mer än ca 10 min, nästa gång går det nog bättre, "de måste sova på saken" som stallägaren brukar säga 🙂. Och det stämmer faktiskt, har man provat något nytt går det alltid bättre nästa gång 🙂.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar