onsdag 15 januari 2020

Lastträning

Idag kom Marina Fallgren hit, hon skulle hjälpa mig att få in Freja i transporten på ett lättare sätt än att ta hjälp av linor och en massa tid vi hållit på nu i slutet som hon skulle lastas. Freja är inte rädd att stå i transporten, det är nog ställena vi åkt de sista gångerna, veterinärer, som gör henne misstänksam och inte vill gå in. Vi gissar att det är så, förut har det gått bra när vi åkt till travbanan.
Marina började visa, hon var först och främst avslappnad vilket är a och o. Freja krånglade lite i början, någon minut bara, gick på Marina ett par gånger på rampen så Marina fick bli lite arg, annars var hon bara avslappnad. Efter  Varje steg Freja tog gjorde hon en paus,  lät Freja kolla runt. När hon märkte hon var avslappnad manade hon fram Freja ett steg till och så paus och mycket smek och beröm. Det tog nog bara 5 minuter så var Freja i transporten 😃. Sen var det min tur, och det visade sig att jag behövde sänka axlarna lite och vara avslappnad. Freja gick upp på rampen, men kände att jag inte slappnade av och kändes trygg, då backade hon av och började gå runt och på mig, jag tappade kontrollen då och det kände ju Freja. Ett djupt andetag och visa henne vägen upp på rampen igen och så ett djupt andetag så stod hon där med framhovarna längst upp på rampen, och så paus. Visa vägen med vänster hand samtidigt som jag smackade lite och manade på henne m grimskaftet lite lätt på bakdelen. Hon tog ett steg och så paus och mycket beröm och smek. Gjorde så några gånger och så gick hon plötsligt ändå fram. Hö och morötter väntade där framme 😃. Så duktig. Gjorde samma sak 3 ggr, sen kände jag mig trygg. Nu får vi träna henne då och då så hon känner sig trygg och vän med transporten 😍. Tack Marina, du är guld värd 🤗😃!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar