måndag 13 januari 2020

Min älskade Freja med sitt röda temperament...

Idag tog jag in Freja i paddocken, tänkte köra lite relationsträning, men jag kände direkt när hon kom in i paddocken så var hon spänd. För det första står de andra hästarna i hagen och skriker efter henne, sen blåste det. Hon sprang runt i början lös och slängde med huvudet, var nog lite irriterad över att hon fick vara där inne när de andra var i hagen. Hon var inte sugen på att jobba med mig i början, jag tänkte att om jag longerar henne blir hon av med lite energi, men det gav motsatt effekt, hon sprang runt och galopperade och sparkade bakut, for omkring som en annan rodeohäst. Jag var lugn och försökte korrigera med longerspöt jag hade, men det blev bara värre. Fick lugna ner henne istället, jag släppte lös henne så hon fick gå omkring igen själv en stund tills hon kom fram till mig. Då började jag med handtarget, det vet jag att hon tycker är kul, och vi utvecklade det lite med att jag höll handen längre ut, rak arm och så följde hon mig och duttade med mulen och så morot. Detta är bra när man ska lasta bland annat. Vi avslutade när det var som roligast och gick ut. Då började hon, hon for iväg förbi mig, fick sånt där ryck och blev oregerlig, ville inte det jag ville, började springa runt mig. Det var bara att ställa sig still tills hon började beta på gräsmattan. Sen när vi skulle gå iväg ropade de andra hästarna från hagen och hon ville springa ifrån mig igen. Bara att vara lugn, men det är inte kul när hon gör sådär. Sen in i boxen, rakt ner i höt och käkade som om inget hänt 😂. Goa Freja.

https://www.equipage.se/egensinniga-fuxston-mer-regel-an-undantag/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar