söndag 12 april 2020

Hej vad det går...

Nu går det att få på selen igen så jag har kört henne två gånger här hemma och kört motivationsträning i paddocken. Och efter jag kört har jag fått raspa bakhovarna där hon är barfota. Sista skoningen gick inte så bra, hovis hade inget tålamod, direkt hon började krångla svor han åt henne och härjade, och då kan man lika bra sluta sko. Man måste vara lugn och sansad, låta henne vara en stund. Men han ville då bremsa henne, vilket vi försökte med, och det blev kalabalik. När han fått i 4 sömmar sa jag att han skulle sluta för det började bli obehagligt, hovis gjorde illa sig på sömmen så han blödde. Men han fortsätter i alla fall, jag ville ju inte han skulle bli skadad, och så ville jag sluta för Frejas skull då jag känner henne och vet hur hemskt det är för henne. Han slog till slut i alla sömmar och jag mådde inte bra när jag kom in, kände mig så elak. Hovis sa till oss att det kommer inte bli någon travare av Freja och att han inte vill sko henne nåt mer, att vi får hitta någon annan som skor henne. Jag ska prova själv, körs hon innan blir hon lugn.
I fredags åkte vi till Fornaboda travbana med Freja. Vi har inte varit där med henne på jättelänge, någon gång på sensommaren tror jag. När jag kom ut på banan var det två andra hästar där som de körde snabbjobb med, naturligtvis blev Freja upphetsad och ville springa med när de sprang förbi. Så de två första varven var det alla gångarter så jag hade fullt sjå att hålla in henne, jag ville ju inte bara släppa på henne. Hon hade så mycket energi så jag vet då inte vad som kunnat hända. Jag tog henne till rakbanan en stund, men där ville hon inte springa knappt så jag tog ut henne på banan igen. Och då kände jag att jag kunde låta henne få springa, och vad fint hon sprang 😃. Jag tror hon tyckte det var kul också.
Sedan skulle hon duschad, senaste gången vi var där ville hon inte gå in i duschrummet, det var knappt vi fick in henne i uteduschen heller,  men nu gick hon t om in i duschrummet, allt gick så bra. Hon stod helt lugnt när vi duschade henne 😍.

Så idag är det dags igen, hoppas det går lika bra då 🙂.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar