tisdag 28 april 2020

Sandbana

Eftersom Freja inte har bakskor just för tillfället så här jag tränat henne lite försiktigt på sandbana på Fornaboda, det sliter ju inte lika mycket på hovarna. Och hon vill springa, speciellt när jag kör korta distanser ca 300 m. Sist vi körde, i söndags fm, var hon väldigt brunstig, hon betedde sig som en hingst 😄. Hon blåste upp sig direkt det kom en till häst till banan, blev lite okontaktbar där ett tag. Men konstigt nog fick vi på henne på transporten skapligt fort.

Igår var det frihetsdressyr igen, men det körde ihop sig lite, jag hade ingen bil hemma så jag kunde inte ta mig till Lia med Freja så Marina var så snäll och kom till oss istället.
Jag tog ut henne lite tidigare i paddocken och repeterade lite, hon var duktig även om de andra skrek och undrade vad hon gjorde. "Parkeringen" gick jättebra, hon stod så fint och lugnt. Följer gick bra också med grimma, utan gick bra ett tag 😄.
Sen kom Marina, vi tränade att få ut Freja  på longeringscirkel, flytta bogen så hon skulle ta ett steg ut och så skulle hon fortsätta gå framåt då jag visade vägen genom att visa m axlar och fötter vilken väg vi skulle ta. Vi tränade detta m trav och skritt, och även att byta varv.
Sedan i slutet gick jag runt med henne i fyrkant, tränade stopp och back och sedan trava. Visa att jag ökar försiktigt först innan vi travar. Hon blev lite ivrig ett tag, men det gick sedan bättre 🙂.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar