onsdag 21 oktober 2020

Har kommit på en sak 😃

 Vi har börjat köra kondition med lätt jogg med Kitty här hemma. Senaste tiden har vi bara kört på banan i Fornaboda, nu har vi kört en längre sträcka här hemma istälket, till Boängen tur och retur. Det är 9,5 km. Vi kör tills vi vänder,  skrittar en bit och så kör vi tillbaka ändå hem igen. Vi mötte en traktor som harvade vägen, inga problem för Kitty, vi samsades om halva grusvägen 🙂. Vi körde förbi vita kor, hästar som sprang bredvid oss en bit, inga problem det heller. Det är nog lite trevligare för Kitty att se lite annat än travbanan och rundan vid oss 🙂. Vi har ridit en liten del av den vägen och även tömkört en bit tidigare. 

Freja får ta det lite lugnt några dagar, hon fick först en genomgång av Pia Saxin i tisdags, hon kollade vilka problem i kroppen hon har och släppte mycket av dessa spänningar och dragningar. Det mesta satt på vänster sida. Idag onsdag kom Maria Björndal och körde djupvågsmassage på Freja, Kitty och Kalle. Jag hade inga förhoppningar om att det skulle gå på Freja då hon var jätterädd för apparaten sist, hade då Kalle som reserv. Men Freja fixade det galant m lite äpplen och hö, men Kalle fick sig en behandling ändå 🙂❤. 

 Både Maria och Pia kände samma spänningar på Freja, då vet jag att hon kommer bli bra snart. Det är inte så att jag misstror någon, men det är bra att be två stycken göra en genomgång. 

Jag har kommit på en sak då jag kollat olika sätt att hantera hästar, Freja passar nog bäst för Relationsbaserad hästträning. Jag började med det direkt jag köpte henne för 2 år sedan i september och hon svarade så bra på det. Sen började jag tänka i andra banor, att skippa godis, började då även kolla in "Hearts & Horses filosofi "partnerskap med din häst". Det är typ som NH fast Mikkel Oster kör nog mer snällt utan krav. Men för att få Freja att snabbt och enkelt få henne att göra saker så hjälper det jättebra med mutor. Som i morse när jag fick till uppgift av Pia Saxin att stretcha Frejas bog,  dra hennes framben framåt med hjälp att hålla i kotan. Detta gick inte utan hjälp av äpplen. Provade först utan, men nej, gick absolut inte, sen hämtade jag äppelbitar och började ta lite i taget.  Till slut fick jag stretcha henne 😃. Nu när allt annat gått bra, så borde skoningen också går jättebra till slut 🐴.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar