fredag 9 oktober 2020

Skoning


 Idag skodde vi om Freja, tog bort framskor med tyngder och bakskor med kil. Nu ska vi börja om från början för hon springer så orent, har nog aldrig sprungit så konstigt.  Jag sederade henne m Domosedan som jag brukar, men det hamnade lite utanför denna gång så hon fick inte i sig allt. När hovslagaren höll på med henne var hon med vad som hände, annars brukar hon vara helt borta. Hon reagerade ibland, speciellt när sömmen skulle slås i. Men jag stod lugnt vid hennes huvud, drog handen mycket fram och tillbaka på hennes mankam, kliade henne snett bakom öronen så hon var lugn. Men när hovis skulle ta vänster bak ville hon sparkas, gillar inte när han lutar sig mot henne. Han ville jag skulle prova, så jag tog upp hoven åt honom och visade att man får stå lite åt sidan men ändå ha kontakt m henne, han tog hoven och fortsatte och det gick sen jättebra.. Så nästan hela skoningen gick lugnt, alla vi tre var lugna som var där, vi gav henne en lugn skoning idag 😍. Så när jag ledde in henne i boxen igen var hon helt vaken. Så vi var jätteglada allihopa att det gick så bra, speciellt för Frejas skull. 

Kanske det berodde på att jag kört lite ledarskapsträning med henne igen och tänker mer på att inte göra nåt som får henne rädd och se oss som rovdjur. Jag var på Hearts and horses hästpsykologikurs i lördags och blev både påmind och upptäckte mycket nytt hur man tänker runt hästen för att få ett bra partnerskap 😍. Hon kanske kände sig mer trygg med oss helt enkelt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar