lördag 9 februari 2019

Ett bakslag eller brunst.

Idag tänkte jag tömköra Freja en sväng, gå den väg som vi kör. Jag ville se om hon vägrade gå där hon både stegrade och vägrade gå sist, det är alltid samma ställe som hon stannar och inte vill fortsätta. Det är först och främst gulbrunt is där över en stor del av vägen, hon tycker det är otäckt att gå på det. Och så är det ett skogshygge och det ligger stora högar med ris där efter avverkningen. Hon kan stå där och titta hur länge som helst, hon sticker inte eller så, bara står och stirrar mot kalhygget och vägrar gå. När jag försöker få henne framåt går  hon upp på snövallen och står där och rakar med frambenen i snön. Så jag får gå och hämta henne och leda bort henne därifrån. Jag har ingen piska för jag vill inte använda det i onödan, försöker mana på med tömmarna, men de snirklar hon bara sig framåt en bit och så går hon upp på snövallen igen. Så jag vände henne hemåt och gick hem. Oj, vad glad hon blev, gick så fint med högt huvud 😄. Det finns de som säger att man ska ta dom förbi stället de krånglar på för att de inte ska vinna, men jag vill heller inte tvinga henne om hon är rädd. Jag vill inte att tilliten som hon har till mig ska försvinna, jag vill att hon ska tycka träning är kul, inget tvång. Jag har sagt att "tycker inte Freja det är kul så behöver hon inte ". Många tycker säkert att jag tänker fel, att man måste visa att man bestämmer och ska leda. Men det finns ledarskap på olika sätt. Hon vet att jag är hennes ledare 😊.
När jag kom in i stallet var det full fart i stallet,  mycket ljud och stoj, det var ridning på gång och det stod två hästar i stallgången. Freja blev stressad, stod på bakbenen och högg i luften genom luckan. Så här jag aldrig sett henne. Jag har märkt att hon har en släng av brunst, det var nog mycket därför hon krånglade lite extra när vi tömkörde 😊. Jag märkte det när jag skulle borsta henne i förrgår, hon blir öm runt korset och neråt, kommer jag emot där i början på brunsten reagerar hon jättestarkt, hötter med benet och hugger i luften. Det slår aldrig fel 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar