måndag 25 februari 2019

Relationsbaserad hästträning

Idag tömkörde vi Freja, vi gick den vägen "som är lite läskig" 😊 . Idag tog vi det väldigt väldigt lugnt. Först longerade jag Freja ca 15 min, och det gick också mycket bättre än sist, då var det galopp, sparka bakut och så rullade hon sig.


Men idag travade hon mest hela tiden, hon har nog fått tid att smälta förra gången 😄.
Vi satte sedan på henne sele och gick iväg i det soliga vädret. Först blev det ett stopp vid ett hus , samma ställe som alltid. Vi lät henne stå en stund och titta, min man hade longeringslinan med sig så han gick före henne där, så till slut gick hon. Sen gick hon ca 100 meter och så var det stopp igen, ännu ett till ställe där hon brukar stanna . Hon fick stå en stund igen, och sen gick hon, ingen stress. Efter ca 200 meter kom det jobbigaste stället där hon vill backa ner mot diket och vägrar gå framåt. Vi stod stilla säkert 2-3 minuter, och hon luktade och luktade, något är det där. Kanske det är nåt djur som går över där, eller kanske hon känner grannstallets hästar? Hon stod då där, men gick sen framåt. Så bra har det aldrig gått att få henne därifrån 😊. Vi gick vidare, förbi jättehöga timmerhögar och traktor utan minsta oro. Det var som hon fick lite mer självförtroende helt plötsligt.  Men det kan sägas att hon aldrig varit rädd för bilar,  ti.merhögar, och traktorer tidigare heller,  det är skogspartier eller djur eller vad det är som spökar för henne, vi vände och gick hem. Hon brukar ha mer bråttom hem, men nu gick hon helt avslappnad, stannade och kollade lite ut mot gärdena, som om hon njöt i det fina soliga vädret 😃😎.
När vi kom hem till stallet bad jag min man hämta vatten och borste. Vi tvättade hennes ben och hovar. Det var andra gången hon fick prova det, första gången hjälpte Lotta mig, hon har också en häst i stallet. Och det behövs ju tränas, i morgon kommer Sandra, hovis, det är ju rätt lerigt ute i hagarna nu.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar